استفاده از روابط عمومی برای افزایش فروش
تعریف بسیار ساده روابط عمومی این است: استفاده از رسانهها برای کسب معروفیت و محبوبیت بیشتر!
مزایای روابط عمومی نسبت به تبلیغات
برای چاپشدن یا نمایش پیام تبلیغاتی باید مبلغ قابلتوجهی بپردازید. ولی اگر از روابط عمومی استفاده کنید، نیاز به پرداخت هیچ پولی نیست و نویسنده یا گزارشگر بدون دریافت مبلغ درباره شما، کسب و کارتان و محصولاتتان مطلب مینویسد. درواقع او خودش بهدنبال اطلاعاتی بوده و با کسب و کار شما آشنا شده است.
تاثیر روابط عمومی بسیار بیشتر از تبلیغات است. زمان اثرگذاری و ماندگاری روابط عمومی بسیار بیشتر از تبلیغات است و میتواند تا مدتها بر میزان فروش شما تاثیر بگذارد.
مطالبی که توسط روابط عمومی منتشر میشود معمولا به اطلاع افراد بیشتری میرسد. حتی شاید مجله یا شبکهای تلویزیونی آن مطلب را مجددا منتشر کند که باعث معروفیت بیشتر میشود.
روابط عمومي الكترونيك و ديجيتالي عبارت است از:
استفاده از تكنولوژي ارقامي خصوصاً كاربردهاي مبتني بر وب سايتهاي اينترنتي براي افزايش دسترسي و ارائه خدمات و اطلاعات ارتباطي به كاربران و سازمانها و نهادها و دريافت اطلاعات از طريق آن.
ارزش روابط عمومي ديجيتالي
روابط عمومي ديجيتالي فرصتهايي را فراهم مي سازد، تا كيفيت ارائه خدمات به كاربران بهبود يافته و آنان را قادر سازد در هر ثانيه و دقيقه به حجم وسيعي از خدمات و اطلاعات دسترسي پيدا نمايند. افزايش تقاضاي دسترسي به اينترنت براي دريافت خدمات و اطلاعات و اطلاع رساني، روشهاي ارتباطي و كار و زندگي را تحت تأثير قرار داده، لذا مديران روابط عمومي نمي توانند نسبت به اين درخواست ها و تحولات بي تفاوت باشند.
استراتژيهاي روابط عمومي الكترونيكي و ديجيتالي
دولتها، سازمانها و نهادها اطلاعات و داده هاي فن آوري هاي ارتباطي را براي ارائه خدمات بهتر و دريافت خدمات مناسب تر به كار مي گيرند، افزايش اثربخشي و كيفيت خدمات دولتي و غيردولتي نه تنها يك فن آوري جديد است، بلكه يك بينش و هدف روشن از استراتژي ارتباطي و اطلاع رساني است.
مشكلات روابط عمومي الكترونيكي و ديجيتالي
معضل اصلي كاربردي بودن روشهاي ارايه خدمات در فضاي الكترونيكي
كافي نبودن اطلاعات مديران سازمان ها از امكانات بالقوه روابط عمومي الكترونيك
لزوم تغيير ذهنيت و فرهنگ سنتي مخاطبين و هزينه بر بودن اين امر
نبود روشهاي قانوني براي تجارت ديجيتالي
مساله امنيت روابط عمومي ديجيتالي
روابط عمومی كاربردی : رويكرد جديد در مسايل نظري روابط عمومي به " روابط عمومي ديجيتال " را با سخنان و مطالب خواندني استاد شكرخواه شاهد بوده ايم . رويكردي كه با توجه به موقعيت كنوني جامعه روابط عمومي و تاكيدي كه بر دولت الكترونيكي وجود دارد ، مي تواند چاره گشاي بسياري از مسايل باشد. نكته اي كه شايد به عنوان مخاطب اين رويكرد با آن روبرو بوده ام شبهه موجود در فضاي مديريتي سازمان و همچنين مديريت روابط عمومي است با اين مضمون كه : آيا در شرايطي كه هنوز در استفاده از وسايل ارتباطي جمعي سنتي (!) به درستي عمل نكرده ايم و مخاطب ما نيز هنوز آمادگي پرداختن به مباحث جديد دنياي ديجيتالي را ندارد ، مي توان براي دست يافتن به روابط عمومي ديجيتال گام برداشت ؟!
پرداختن به ضرورت ها ، ويژگي هاي ،مزيت ها و حتي معايب روابط عمومي ديجيتال تنها زماني نقطه شروع پيدا مي كند كه مديران سازمانو نيز روابط عمومي از لحاظ نظري قبول كنند فن آوري هاي نوين ، فرصت هاي كاربردي را براي گذار از ارتباطات سنتي فراهم مي آورند.
ذكر اين نكته لازم است كه مديران و تصميم گيران ما به مفيد بودن تكنولوژي هاي جديد واقفند . ولي آن را در ايده ال گرايانه مي دانند. حلقه واسط اجرايي شدن اين مباحث رفع مساله نظري است كه بدان اشاره شد.
( شايد خاطره سخنراني يكي از اساتيد فهيم ارتباطات در جمع كارشناسان روابط عمومي مثال خوبي باشد. يكي از سوال كنندگان در پايان سخنراني ضمن قبول همه سخنان استاد در مورد ضرورت به كارگيري فن آوري هاي جديد ،از در اختيار نداشتن خطوط تلفن براي ارتباط با خبرنگارانگله كردند !! و احساس كردم خستگي به تن استاد ماند .)
اینجانب (م ) محمودزاده دانشجوی رشته روابط عمومی ساکن استان آذربایجان غربی شهرشتان چایپاره هستم علاقه زیادی به این رشته دارم از تمام اساتیدم مخصوصآ استادان گرامیم (آقای :زاهدی)(آقای :بهرامیان )(آقای :فداکار )و آقای محمدپور نهایت تشکر و قدردانی را دارم. از جناب آقای دکتر عباسیان هم نهایت تشکر را دارم که ما را در تمام مراحل یاری میکنن.