تحولات روابط عمومی و تکنولوژی
در کهکشان گوتنبرگ با انقلابی عظیم در دوره ارتباطات از شفاهی به کتبی مواجهیم. این کهکشان تغییراتی پدید آورد اما تنها قدرت ها آن را در انحصار داشتند. در دوره اول این کهکشان شاهد نشریات دوره ای هستیم. مطبوعاتی که در خدمت قدرت طلبی دولت ها بود.
موج بعد مطبوعات، مطبوعات غیردولتی دوره است که منجر به انقلاب فرانسه شد. این نشریات راه به سوی دولت های دموکراتیک گشودند. این روند تا دید فرامرزی مطبوعات ادامه یافت و چون چاپ و نشر گنجایش چنین گسترشی را نداشت تلگراف در 1932 این مهم را میسر کرد. اما تلگراف نیز مانند هر فناوری ارتباطی دیگر نخست به طور انحصاری در اختیار دولت ها قرار داشت و انتقال افکار دموکراتیک محدود شد.سپس نوبت به کهکشان مارکنی و انتقال پیام رادیویی بدون نظارت دولت ها رسید. در ایران و انقلاب مشروطه نیز به خوبی شاهد تاثیر پیام های تلگرافی در تسریع بخشی روند انقلاب هستیم.
با انتقال امواج تلویزیونی همه نیازهای ارتباطی در یک وسیله گرد آمد. تلویزیون نیز توسط نخستین ماهواره ارسالی توسط روس ها فرامرزی شد.
در سال 1970 اینترنت با وجود برخی محدودیت ها از جمله انتقال توسط خطوط آنالوگ عمومی شد. البته بزودی توسط خطوط فیبر نوری و سپس بی سیم این محدودیت برطرف شد.
اثبات فرضیه دوم:
زمانی که رادیو در 1920 شکل گرفت 39 سال طول کشید تا به 50 میلیون مخاطب رسید. تلویزیون در 1936پا به عرصه گذاشت و 13 سال طول کشید تا به 50 میلیون کاربر دست یافت. اینترنت از سال 1970 عمومی شد و 4 سال طول کشید تا به رقم 50 میلیون کاربر برسد. اما در 1998 گوگل طی 2/5 تا 3/5 سال به رقم مشابه دست یافت. وب نویسی در سال 1999 آغاز و طی 2 سال به رقم 50 میلیون مخاطب (مخاطب و نه بلاگر) رسید. هم اکنون 12میلیون وبلاگ نویس در ایران فعال هستند و نخستین بلاگر ایرانی سلمان جلیلی بود که در 16شهریور 1380 آغاز به فعالیت کرد. هم اکنون ایران رتبه 10 یا 12 وبلاگ نویسی را در جهان دارد. به هر حال شاهد کاهش این آمار در سایت face book (1904)هستیم که طی یک سال و سه ماه به رقم 50 میلیون کاربر رسید. سایت توییتر(2006) در فاصله 10 ماه به رقم مشابه دست یافت. در گذشته استفاده از تکنولوژی انتخابی بود اما اکنون تبدیل به یک ضرورت شده است.
اثبات فرضیه سوم:
حکومت ها همواره سعی در انحصاری نمودن وسایل ارتباط جمعی دارند. بخصوص حکومت های دموکراتیک بیش از حکومت دیگری سعی در رسانه سالاری دارند.
نخستین رسانه های نیمه دولتی در ایران، در انقلاب مشروطه مشاهده می شود. اگر تاثیر تلگراف نبود اعتراضات به سراسر کشور شیوع نمی یافت و مشروطه به سرعت شکل نمی گرفت و یا نوع آن متفاوت می شد. از نظر فوکو انقلاب اسلامی ایران نوعی از شکل گیری قدرت نرم بود. به نظر وی قدرتی که از یک اعلامیه یا نوار ساطع می شود چهره نرم قدرت را به نمایش می گذارد و یا حتی رادیو بی بی سی توسط گزارش های خود از کشتارها، اعتراضات و ... نقش کاتالیزور در روند انقلاب اسلامی داشت.
اثبات فرضیه چهارم:
نخستین روابط عمومی جهان در شرکت توسعه راه آهن آمریکا(1897) شکل گرفت. در ایران نیز نخستین واحد روابط عمومی در شرکت ملی نفت (1332)راه اندازی شد. همان طور که مشاهده می شود روابط عمومی ها نخست در بستر حکومتی بودن پیش رفت. ما همواره خط مشی کشورهای غربی را منتها با چند صدسال تاخیر دنبال می کنیم. اکنون نگاه دولت محوری در غرب در حال به سرآمدن است. روابط عمومی می بایست عامل تعامل میان دولت و مردم باشد. اکنون با پیشرفت تکنولوژی بشر محدود به سازمان و کشور نیست و فعال و موثر بودنش در تصمیم گیری ها غیرقابل انکار است.
تئوری سی ان ان می گوید: امروزه افکار عمومی از طریق وسایل ارتباط جمعی در تصمیم گیری قدرت ها موثرند. اما پست سی ان ان علاوه بر آن معتقد است: در کنار تاثیر مردم بر قدرت توسط رسانه، دولت ها نیز از همین طریق بر افکار عمومی تاثیر می گذارند.
در ایران بیش از 90% روابط عمومی ها در بستر حکومتی قرار دارند با این وجود موظفند برای مردم نیز حق قایل شوند. این نگاه الکترونیک است که به همه جوامع تحمیل شده و به گفته مک لوهان که رسانه همان پیام است در صورت پذیرش وسیله ناچار به پذیرش فرهنگ آن نیز هستیم. نگاه ها می بایست به سرعت به نفع افکار عمومی تغییر کنند.
گفتار نیک: 2 گفتار
کارشناس روابط عمومی حرفه خود باشید معرفی چند کتاب کاربردی در زمینه روابط عمومی
ü روابط عمومی در اثر دیجیتالو نویسنده جان شنتون، مترجم مهدی باقریان، انتشارات کارگزار روابط عمومی، 1383
ü روابط عمومی در فضای سایبر، نویسنده دکتر محمد سلطانی فر، انتشارات شرکت روابط عمومی و تبلیغات هفت تبلیغ، 1388
ü روابط عمومی کاربردی و فنون گردهمایی ها، نویسنده: مهدی باقریان، انتشارات بوستان کتاب، 1381
ü اصول و آداب تشریفات، نویسندگان: احمد یحیایی ایله ای و برات ا... صمدی راد، انتشارات کارگزار روابط عمومی، 1387
ü استراتژی اقیانوس آبی(چگونه فضای بازاری بدون مدعی خلق کنیم که در آن رقابت معنایی ندارد.)، نویسندگان: دبلیو چان کیم و رنه مابورنیا، مترجم: علیرضا پورممتاز، انتشارات آسیا، 1388
ü روابط عمومی؛ کاربردها و تاکتیک ها، نویسندگان: دنیس ال. ویلکاکس، گلنت تی. کمرون، فیلیپ اچ. آولت، ورن کی. ایجی، مترجمان: دکتر سید محمد اعرابی و داوود ایزدی، انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی 1386
ü روابط عمومی؛ نقش، فرایند و استراتژی، دنیس ال. ویلکاکس، گلنت تی. کمرون، فیلیپ اچ. آولت، ورن کی. ایجی، مترجمان: دکتر سید محمد اعرابی و داوود ایزدی، انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی 13
گفتار نیک: 3 گفتار
ایده بزرگ در روابط عمومی 2 BIG IDEAS: A STRATEGIC APPROACH
روش استراتژیک
Big ideas are designed to solve communication problems. If they are not strategic then they are not Big Ideas, but rather just random thoughts. There are two keys to effective public relations ideas: the first is that they must be inherently interesting and the second is that there must be some logical connection between the great idea and the organization"s communication ives. PRSA"s Silver Anvil awards and inside PR"s CIPRA (Creativity in Public Relations Award) are given to public relations programs that have successfully addressed some issue both strategically and creativity. Some of the winners will be used here to illustrate different aspects of Big Ideas.
ایده های بزرگ برای حل مسائل ارتباطی طراحی شده اند. اگر استراتژیک نباشند آنها را نمی توان ایده بزرگ نامید بلکه تنها افکار تصادفی هستند. دو روش برای ایدهای موثر روابط عمومی وجود دارد: نخست آنکه بطور ذاتی جالب باشند و دوم آنکه باید ارتباط منطقی میان ایده اصلی و مقاصد ارتباطی سازمان وجود داشته باشد. PRSA"s Silver Anvil awards and inside PR"s CIPRA (جایزه خلاقیت در روابط عمومی) به برنامه های روابط عمومی ای تعلق می گیرد که بطور همزمان خلاقانه و استراتژیک باشند. برخی از برنده هایی که اینجا به آنها خواهیم پرداخت از نمونه های متفاوت ایده بزرگ بهره برده اند.
The communicator"s mission is to stage the Big Idea, to find an exciting new way of presenting an idea in order to communicate a persuasive message that in its strategic language may sound like a dull piece of business writin. Finding the brilliant creative concept involves what some experts have called "The Creative Leap." The difference between the dull business language and the Big Idea represents the "leap." Strategy statements are often outlines or platforms for in-house discussion and agreement--not messages that will persuade people about something and captivate their minds.
وظیفه ارتباط گر سازماندهی ایده بزرگ است برای پیدا کردن یک راه جدید ارایه یک ایده با قصد ارسال یک پیام اقنا کننده که در زبان استراتژیک ممکن مانند یک نمایشنامه کند تجاری بنظر بیاید. دریافت مفهوم خالق با استعداد شامل آن چیزی می شد که کارشناسان آن را جهش خلاق نامیده اند.تفاوت بین زبان کند تجاری و ایده بزرگ در "جهش" است. بیانیه های استراتژیک اغلب کلی یا بنیادی برای مبحث درون سازمانی و موافقت. نه پیام هایی که مردم را درباره چیزی ترغیب خواهد کرد و ذهن آن را اسیرکند.
سمانه جعفری ::: چهارشنبه 18/1/89::: ساعت 8:39 صبح
گفتار نیک: 6 گفتار
ایده بزرگ: خلاقیت در روابط عمومی1 THE BIG IDEA: CREATIVITY IN PUBLIC RELATIONS
ایده بزرگ: خلاقیت در روابط عمومی
Behind every good public relations campaign is a "Big Idea," the creative concept that makes the message attention getting and memorable. Creative thinking that produces Big Ideas is important in public relations because PR messages have to break through the clutter of a busy media environment and impact on their targeted audience"s opinions and attitudes. These creative concepts have to solve communication problems in an original way and be interesting enough that they captivate the minds of the target audience.
پشت سر هر کمپین خوب روابط عمومی یک "ایده بزرگ است" ، مفهوم خلاقیت است که پیام را مورد توجه و به یادماندنی می کند. تفکر خلاق در تولید ایده های بزرگ در روابط عمومی بسیار مهم است زیرا پیام های روابط عمومی باید در فضا درهم برهم و شلوغ رسانه ای موفق بشود و بر روی عقیده و رفتار مخاطب هدف اثر بگذارد. این مفاهیم خلاقانه باید مشکلات ارتباطی را به یک روش جالب توجه حل کند تا توانایی تسخیر ذهن مخاطب هدف را داشته باشد.
An example of a Big idea that captivated its audience is Snapple"s Letters campaign, an idea created by the PR department at Kirschenbaum & Bond. The phenomenon behind this Big Idea is that people want ownership of Snapple and they are willing to write to the company about their relationship with this drink. The first unsolicited letters related how the writers feel--that they discovered it, they want to own it, and they are driven to share the news with others.
یک مثال از یک ایده بزرگ که مخاطبانش را فریفت عملیات نامه های اسنیپل است. یک ایده روابط عمومی ایجاد شده در واحد روابط عمومی Kirschenbaum & Bond. پدیده پشت این ایده بزرگ این است که مردم خواهان مالکیت اسنپل هستند و آنها مشتاقند در باره رابطه شان با این نوشیدنی به کمپانی بنویسند. نخست نامه های ناخواسته مربوط بودند به اینکه چطور نویسندگان حس می کنند که آنها این نوشیدنی را کشف کردند، آنها خواهان مالکیت اون هستند و آنها واداشته شده اند این خبر را با دیگران به اشتراک بگذارند.
The letters gave the agency an idea for a campaign based on a Snapple employee named Wendy who receives the letters, reads them, and responds to them. The campaign features real letters from real people who have tried the beverage and love it. The television production crews travel to these people"s home towns and film them there--a technique which could backfire when you put untrained performers on camera, or could be a stroke of genius if they project an infectious enthusiasm, as has happened. The filming also becomes a publicity event at the local level because the company involves the community in the release of the commercials. This incredible relationship evolved to the point that Snapple eventually was receiving some 20 boxes of letters a month.
نامه های این ایده ای رو به آژانس داد بر مبنای وندی کارمند آژانس که نامه های رو دریافت می کرد، می خواند و پاسخ می داد. عملیات نامه های واقعی از افراد واقعی که نوشیدنی رو امتحان کرده بودند و عاشقش شده بودند را نمایان می کند. گروه تولیدات تلویزیونی به شهر این افراد سفر کردند و از آنها در آنجا فیلم گرفتند. اون تکنیکی بود که می توانست به دلیل استفاده از اجراکنندگان آموزش ندیده در مقابل دوربین نتیجه معکوس بدهد یا می توانست یک حرکت خلاق باشد اگر آنها یک اشتیاق مسری را شکل می دادند همان که اتفاق افتاده است. فیلم موجب آوازه گری در سطح محلی شد زیرا کمپانی جامعه را در نشر آگهی تجاری درگیر کرده بود. این رابطه باورنکردنی منتج شد به اینکه اسنپل 20 جعبه نامه در ماه دریافت می کرد.
Chapter 37 in The Handbook of Strategic Public Relations and Integration, Clark Caywood, ed., New York: McGraw Hill, 1997
اینجانب (م ) محمودزاده دانشجوی رشته روابط عمومی ساکن استان آذربایجان غربی شهرشتان چایپاره هستم علاقه زیادی به این رشته دارم از تمام اساتیدم مخصوصآ استادان گرامیم (آقای :زاهدی)(آقای :بهرامیان )(آقای :فداکار )و آقای محمدپور نهایت تشکر و قدردانی را دارم. از جناب آقای دکتر عباسیان هم نهایت تشکر را دارم که ما را در تمام مراحل یاری میکنن.