تکنولوژیهای جدید رسانهای درخدمت روابط عمومی
یحیایی در شروع بخش دوم کارگاه خود توضیحاتی درباره پرسشنامه شاخصهای شایستگیهای مدیران روابط عمومی (خودارزیابی)داد.
این شاخصها عبارتند از: 1- شایستگیهای مدیریتی شامل: توانایی تصمیمگیری برای انجام فعالیتهای روابط عمومی، توانایی استفاده از تخصص و تجربه کارکنان روابط عمومی، تلاش برای تدوین برنامههای بلندمدت و کوتاهمدت، توانایی کنترل و سازماندهی فعالیتها و کارکنان روابط عمومی، توانایی تأثیر بر تصمیمات عالی سازمان 2- شایستگیهای عملی شامل: ارتباط تجربیات مدیر با روابط عمومی، ارتباط رشته تحصیلی مدیر با روابط عمومی، درک علمی و علاقهمندی به رویکردهای علمی روابط عمومی، به کارگیری و استفاده از متخصصان و روابط عمومی، به کارگیری و استفاده از مشاوران روابط عمومی 3- شایستگیهای ارتباطی شامل: مهارت ارتباطی مدیر با سایر مدیران سازمان، مهارت ارتباطی مدیر با سایر مدیران رسانهها، مهارت ارتباطی مدیر با کارکنان سازمان، مهارت ارتباطی مدیر با کارکنان روابط عمومی، مهارت ارتباطی مدیر با مشتریان سازمان 4- شایستگی اخلاقی شامل: میزان برخورد متواضعانه با کارکنان و مشتریان، میزان برخورد محترمانه با کارکنان و مشتریان، میزان برخورد منصفانه با کارکنان و مشتریان، میزان برخورد منصفانه با کارکرد کارکنان روابط عمومی، میزان پاسخگویی سریع به خواستههای مشتریان و میزان پاسخگویی صحیح به خواستههای مشتریان.
یحیایی مدلی برای مدیریت روابط عمومی بر مبنای چرخه کیفیت دمینگ توضیح داد.جمعبندی صحبتهای یحیایی ایلهای در این جمله خلاصه میشود: کسی مدیر روابط عمومی است که در یک کلام انسان باشد، بهره هوشی مناسب هم داشته باشد، از روابط عمومی در شورای مدیران هم استفاده شود و در تصمیمگیریها حضور داشته باشد. دانش و تجربه هم نیاز است.
مدیریت روابط عمومی الکترونیک
دکتر حمید ضیاییپرور دیگر مدرس این دوره، از تعریف EPR و انواع روابط عمومی الکترونیک شروع کرد و گفت: امروز باید نشت خبرها را در فضای سایبر رصد کرد، جدی گرفت و پیش از آنکه بحرانی شود در برابر آن واکنش نشان داد چرا که رسانههای خرد در فضای سایبری باید جدی گرفته شوند. وی افزود: پیششرط روابط عمومی سایبر انتقادپذیری سازمانهاست؛ البته روابط عمومی باید فضا را مدیریت کند. از نظر سازمانی روابط عمومی باید کارشناسIT داشته باشد و مدیریت این موضوع در اختیار روابط عمومی باشد. کارشناس روابط عمومی باید از مهارت دیجیتال برخوردار باشد. ارائه خدمات آنلاین بدون نیاز به حضور، روابط عمومی را به تجارت الکترونیک نزدیک میکند. متأسفانه تحقیق و پژوهش در فضای سایبری ایران کم است و شناخت کمی داریم.
ضیایی پرور 15 تکنولوژی کاربردی روابط عمومی را معرفی کرد؛ تکنولوژیهایی مانند: پادکست، خبرخوان، ویکیپدیا، کانترینگ، مانیتورینگ، تالارهای گفتوگو، خبرنامه الکترونیک، گروه ایمیلی، چت رومها، مسنجرها، وبلاگ سازمانی، ابزارهای مشارکتی وب .
وی گفت: تبلیغات اینترنتی در ایران جدی گرفته نمیشود. وی در مورد مراحل تحقق EPR هم توضیح داد که از این قرار است: ایجاد بینش دیجیتال در بین مدیران، آمادگی بافت سازمانی، تأمین منابع و امکانات، اجرای سریع تغییرات مورد نظر و آموزش مدیران روابط عمومی در زمینه رایانه و اینترنت. وی در مورد حداقل تکنولوژیهایی که باید برای روابط عمومی الکترونیک استفاده کرد، گفت: اول وبلاگ دوم وبسایت سوم تلفن همراه.
ضیاییپرور در این بخش در مورد شبکههای اجتماعی هم صحبت کرد و 30 ویژگی رسانههای اجتماعی را برشمرد، مواردی مثل: هویت، به اشتراکگذاری و یادگیری، بسیجکنندگی و سازماندهی، دوستی، اعتماد، حلقههای مخاطبان، قدرت کندوسازی، استناد و تعمیم، چندرسانهای، ادغام فناوریها، پرستیژ، گپ، نقد بیرحمانه، دنبال کردن و دنبال شدن، بازانتشار، خردجمعی، جهانی بودن، سرگرمی، سفارشیشدن، جستوجوشدن، اطلاعرسانی و خبررسانی، رسانه نسل جوان، رسانه جایگزین، ترکیب با تلفن همراه، شفاف شدن بیش از گذشته، ابتکار و خلاقیت، ساختار دمکراتیک، قدرت سرمایه اجتماعی، تحرک اجتماعی و ارتباطات غیررسمی.
راهبردهای رسانهای در روابط عمومی
دکتر یونس شکرخواه که به گفته دکتر سلطانیفر از سوی پروفسور کمالیپور، لقب کدخدای دهکده جهانی گرفته است، دیگر مدرس این کارگاه بود. شکرخواه گفت: آدمها را در کنشها میتوان شناخت، وگرنه همه در کنش طبیعی هستند. پیام باید برآمده از ارزشهای وجودی ما باشد. شروع طراحی پیام باید با ارزشها باشد. پیام باید برای لایههای مختلف آدمها معنیدار باشد و دیدگاه ما را به دیدگاه مخاطبان پیوند بزند.گردانندگان افکار یا رهبران افکار را هرگز نمیتوان نادیده گرفت. باید نقاط اشتراک پیام با آنها را مشخص کرد. سبد پیامهای روابط عمومی باید برای جمع وسیعی از افراد تهیه شود. مردم به پیامهای مثبت بهتر از منفی جواب میدهند و پیام باید ساده باشد اما همیشه تکرار شود.
وی گفت: هر چیزی خبر نیست و هر کسی هم نمیتواند خبردهنده باشد. شکرخواه امکاناتی که فضای سایبری برای روابط عمومی به ارمغان آورد را هم از این قرار معرفی کرد: تبدیل محتوای نوشتاری به دیجیتال، تبدیل محتوای دیجیتال به فرامتن دیجیتال، تغییر در شیوه انباشت اطلاعات، تغییر در شیوه پردازش اطلاعات، تغییر در شیوه بازیافت اطلاعات، امکانات جدید و تحلیل اطلاعات. او گفت: کارشناسان روابط عمومی مدرن به 5 سطح مدیریتی تقسیم میشوند: مدیریت شهرت، مدیریت بحران، مدیریت سرمایه و کار، مدیریت تکنولوژی و مدیریت آنلاین.
«مدیریت مثبت» و اهداف آن ارسال در [روابط عمومی] توسط مدیر سایتمدیریت مثبت از دو کلمه ساده مدیریت و مثبت شروع شده و سپس به شیوهای سازمانیافته همه قسمتهای مربوط به نیرو و روابط انسانی شرکت را در بر میگیرد، بهبود میدهد و بالاخره به اوج میرساند. در این نوشته به تعریف کلی و اهداف مدیریت مثبت میپردازیم و در مقالههای آینده توضیحاتی مربوط به عملکرد و مزایای مدیریت مثبت را ادامه میدهیم.
● مدیریت مثبت چیست؟
هدف مدیریت مثبت افزایش دادن و به اوج رساندن کیفیت و کمیت خدمات و محصولات شرکت و همچنین ثبات، تولید، فروش و درآمد است. هدف دیگر مدیریت مثبت پایین آوردن و به حداقل رساندن هزینههای ناشی از مشکلات مربوط به کارمندان و محصول کار آنهاست. این نتایج از راه ایجاد و ترویج احساسها، افکار،رفتار و همکاریهای مثبت و سازنده در نیروی انسانی شرکت به دست میآیند. اهداف اجرایی و نهایی مدیریت مثبت بهکار گرفتن مهارتهای اصلی کارمند، ۴ اصل رابطه مثبت کارل راجرز (احترام، همدلی، اصالت، خیرخواهی) و بالاخره هدایت شرکت به موقعیتی است که میزان احساسات مثبت برای اکثر کارمندان، بالاتر از احساسات منفی باشد.
● درون کارمند
به نظر شما چه میزانی (چند درصد) از وجود، ماهیت و تواناییهای شغلی یک کارمند، درونی است و چقدر برونی؟ به عنوان یک کارمند چقدر (چند درصد) از امکانها، انرژی و کیفیت کاری شما به وضعیت درونیتان مربوط میشود؟
میدانیم که کار و کارمند یک جنبه مهم درونی دارند. مدیر مثبت جوانب درونی کارمند را تقویت و فعال میکند و اینگونه از این قسمت بزرگ و پنهانی نیروی انسانی استفاده و بهرهبرداری میکند.
اگر بپذیریم حداقل ۷۰ درصد کیفیت و کمیت خدمات کارمند به وضعیت درونی او ربط دارد، ارزش و کاربرد ایجاد تغییر و تحول مثبت در این جوانب درونی مشخصتر میشوند. به عبارت دیگر، قسمت عمده توانایی شغلی و سازندگی کارمند از وضعیت درونی او سرچشمه میگیرد. به همین دلیل مهارتها و تکنیکهای مدیریت مثبت به میزان قابل توجهی روی بالا بردن و مثبت کردن جوانب درونی کارمند مانند احساسها و افکار شغلی او تمرکز مییابند.
● اهمیت سنجش و استفاده از مهارتهای اصلی کارمند
هر کارمند اطلاعات و مهارتهای مهم و منحصر به فردی در اختیار دارد که سنجش و به کار گرفتن آنها از سوی مدیر، بازده کار و ارزش خدمات آن کارمند را به میزان قابل توجهی افزایش میدهد.
مدیر میتواند با مهارتهای اصلی کارمند آشنا شود و از آنها بخوبی به نفع شرکت و کارمند استفاده کند.
● درون کارمند چه میگذرد؟
ندای درونی کارمندی که مدیرش مهارتهای اصلی او را شناخته و فعالیت میکند به او میگوید: چه مدیر استثناییای دارم. انگار مرا از خودم هم بهتر میشناسد چون کارهایی به من میدهد که هم آنها را خوب انجام میدهم و هم از انجام دادن آنها خسته نمیشوم. ضمنا باید اعتراف کنم که با توجه به اینکه خودم را کارمند چندان ماهری نمیدانم، از انجام دادن کارهایی که او به من محول میکند کلا احساس رضایت و افتخار میکنم.
جایگاه روابط عمومی الکترونیک در ایران
روابط عمومی الکترونیک (EPR) تنها واژه ای نیست که این روزها به فن یا علم روابط عمومی مدرن اطلاق می شود , چه بسا روابط عمومی جدید و مبتنی بر تکنولوژی اطلاعات Information Technology، انواع و اقسام مختلفی دارد و دایره فعالیت هر یک از آنها با دیگری تفاوت اساسی خواهد داشت.
در این مقاله سعی می شود هر یک از این مفاهیم بررسی و ابعاد و چارچوب آن مشخص شود. بدیهی است در نهایت آنچه مهم می باشد روح جدید حاکم بر این نوع از روابط عمومی است نه نام یا اصطلاحی که به آن فعالیت اطلاق می شود. در ایران نیز نشانه های قوی از اینگونه رویکردها درروابط عمومی مشاهده می شود.
اینجانب (م ) محمودزاده دانشجوی رشته روابط عمومی ساکن استان آذربایجان غربی شهرشتان چایپاره هستم علاقه زیادی به این رشته دارم از تمام اساتیدم مخصوصآ استادان گرامیم (آقای :زاهدی)(آقای :بهرامیان )(آقای :فداکار )و آقای محمدپور نهایت تشکر و قدردانی را دارم. از جناب آقای دکتر عباسیان هم نهایت تشکر را دارم که ما را در تمام مراحل یاری میکنن.